tisdag 12 mars 2013

Lammfärsbiffar med rutfruktssallad

Det känns som om jag försöker vara någon slags matbloggerska men så är inte fallet. Jag bara känner att jag har ett grymt flyt i matlagning just nu och vill dela med mig. Alla mina rätter är naturligtvis helt mjölkproteinfria med alternativ att komplettera med mjölkprodukter och perfekta för alla allergiker.

Lammfärsbiffar med rotfruktssallad.
600 g lammfärs
2 msk kapris
1 tsk salt
1 krm peppar
0,5 riven gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
1 dl havremjölk
4 msk  ströbröd
5 st färska rödbetor
5 st morötter
0,5 påse färsk bladspenat
0,5 påse ruccola
Solroskärnor
(FETA ost)
(2 Ägg)

Blanda ströbröd, mjölk, riven lök, kapris, vitlök salt och peppar. Om du inte är ägg och mjölkallergiker så lägg även i ägg och ett halvt paket smulad fetaost nu och rör om. Låt stå medan du skalar rödbetor och morötter. Skär dem i bitar och lägg in dem i ugnen  i 15 min på 200 grader med lite ringlad olivolja och salt över. Blanda sedan i lammfärsen i ströbrödblandningen. Rulla till biffar och brynstek på varje sida och lägg sedan i ugnsäkerform. Sätt in dem i ugnen  i max 10 min.
Blanda ruccola, bladspenat, ugnsbakade rödbetor och morötter i en skål. Stek solroskärnor utan smör men med salt till de fått ljusbrun färg och häll i salladen. Avsluta med Fetaost förslagsvis i en separat skål eller blanda i sallad om inga allergier finns. Såååååå gott och relativt snabblagat bara du har ingrediernserna hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar