tisdag 29 november 2011

VAR DIG SJÄLV

Be who you are
and say what you feel
Those who mind don´t matter
and those who matter don´t mind
-Dr Seuss

Vi har valt att låta våra barn gå på montessori skola. Min man är uppvuxen i en "Steiner värld" medan jag själv har gått i kommunal skola. Jag förtod aldrig riktigt vad som skilde skolorna åt men eftersom alla kompisars barn valde Montessori och därför att min man var mycket bestämd på den punkten gjorde vi samma val. Idag är jag jätte tacksam. Jag säger inte att kommunala skolor är sämre, absolut inte, men jag själv har satt mig in mer i barnpedagogik och känner att vår skola är fantastisk på att i alla fall försöka förmedla ett budskap som skall göra barnen trygga i sig själva och vad de står för. Citatet ovan stod i senaste montessori tidningen och jag känner starkt för detta. Att våga vara sig själv, att våga uttrycka känslor utan att vara rädd för responsen, att faktiskt känna att man kan vara accepterad för den man är. Jag tror att vi många 70-talister har blivit uppforstade att "passa in" i omgivningen och inte stöta oss med andra. Vad som aldrig slog våra föräldrar in vad att olika åsikter inte innebär en konflikt utan bara ett intressant diskussionsämne. Jag har alltid varit livrädd för diskussioner för de har alltid slutat i gräl tills jag träffade min magnifika strålande man som lärde mig något helt annat. Han har tryggheten, han har självförtroendet men oxå pedagogiken tack vare sin fantastiska mamma men oxå den skola han är uppfostrad i. Tack för att jag träffade dig. Idag gillar jag det jag ser varje morgon jag stiger upp. Idag tillåter jag mig själv att göra fel utan att bli besviken, idag älskar jag mig själv och kan därför oxå på ett helt annat sätt älska andra människor trots olikheter, brister och fördelar som jag tidigare kanske blivit avunsjuk på. Vi väljer att vara dem vi är och när vi vågar stå för del, blir vi trygga och lyckliga.
Det är aldrig för sent. När vi väljer att utvecklas väljer vi att växa. Vi kan aldrig växa klart. Se varje dag som en möjlighet att bli starkare, klokare och mer harmonisk. Det skapar de bästa förutsättningarna för dem omkring dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar