måndag 5 december 2011

Och vad gjorde du?

Jag och en väninna diskuterade hur man skall hantera när våra barn kommer hem från skola och dagis och berättar vad den ena eller andra har gjort. Båda hon och jag insåg att vi reagerade direkt med att fråga "och vad gjorde du?". Jag vet att det var så här jag själv blev bemött som liten och jag VET att det är viktigt att lära barn att man alltid är två som saker och ting men jag vet själv hur tom jag kände mig som ung när jag fick denna kommentar så jag var tvungen att söka upp HUR jag skulle hantera detta.
Enligt kunniga källor är det som sagt viktigt att lära dem att man är 2 om det som händer MEN man skal aldrig ställa fråga direkt eftersom man då överför hela skulden på ditt eget barn och överger barnet. Istället skall man lyssna på vad barnet har att berätta, fråga gärna mer om incidenten och berätta sedan att oftast så händer saker pga olika faktorer och att man oftast är 2 om saken. Anklaga aldrig utan fråga och hjälp barnet istället att förstå varför situationen blev som den blev och glöm aldrig att berätta att han/hon är perfekt precis som hon är med brister och tillgångar. Alla gör fel och det är då vi växer och när vi lär av detta så är vi perfekta och det bästa vi kan vara och det skall man var superdunder nöjd med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar